17 Mart 2017 Cuma

AMASYA FERHAT ŞİRİN AŞIKLAR MÜZESİ

BİR AŞK HİKAYESİ FERHAT İLE ŞİRİN

emekliseyyah
Nesilden nesile aktarılan hikayeler vardır. 1001 gece masalları, dede korkut hikayeleri, ergenekon destanı, doğruluğunu bilemesek de yazılı kaynaklara ulaşmak da bazıları için güçtür. Yıllar önce Tokatta görev yaptığım zamanlarda Amasya ilini de gezme şansım olmuştu. 2004 yıllarında Amasya'da Ferhatı'ın oyduğu dağları gezmiştim. Şimdi ise Amasya Belediyesi buraya 2013 yılında bir müze ve etrafında park yeri ile kafeterya yapmış. Ben de tekrar keyiflice gezme şansı yakaladım.
emekliseyyah


emekliseyyah

Gelelim Ferhat ile Şirin'in hikayesine: Ferhat meşhur bir nakkaş.  Sultan Mehmene Banu'nun kız kardeşi için bir köşk yaptırır. Köşkün süslemelerine ise Ferhat'a yaptırır. Ferhat bu esnada Şirin'i görür ve sevdalanır. Sultan'a haber gönderen Ferhat Şirin'i ister. Sultan ise kız kardeşini vermemek ve oyalamak için Elma Dağına delik şehre su getirmesi için şart koyar. Ferhat ise Şirine kovuşmak için dağı delmeye başlar.  Ferhat dağı delip bitirmesine az kalır ancak Sultan Mehmene Banu Ferhat'ın yanına yaşlı dadısını gönderip Şirin'in öldüğü haberini ulaştırır. Ferhat da bu haber üzerine elinde tuttuğu külüngü havaya atar ancak düşen külünk başına isabet eder. ve Ferhat ölür. Ferhat'ın ölüm haberini alan Şirin ise olayın geçtiği dağa gider. Ferhat'ın öldüğünü görünce acıya dayanamaz ve kayalıklardan yuvarlanarak kendini aşağıya atar ve oracıkda kendisi de ölür.  Birbirlerine kavuşamayan sevgilileri kayalıkların yanında yanyana gömerler.  

emekliseyyahemekliseyyah



Ferhat ve Şirin adına yaptırılmış iki tane de mezarlık vardır. Ferhat'ın su kanalı dağın eteğinde yaklaşık 1 metreden 50cm kadar oyuklardan oluşmakta. Biraz tehlikeli de denebilir, çünkü yukarıdan aşağıya yuvarlanan taşlar da bulunmakta.

emekliseyyah
emekliseyyah









Ferhat ile Şirin Aşıklar müzesinde temsili olarak sevgililer canlandırılmış. Kerem ile Aslı, Leyla ile Mecnun, Romeo ve Juilet Mimar Sinan, Aşık Veysel, Dadaloğlu, Aşık mahsuni Şerif, Karacaoğlan, Anadolu'da yavuklu kültürü, İlahi Aşk bölümleri oluşturulmuş. 


emekliseyyah




















Candan Erçetin'in Git şarkısının sözlerinin yazarı ve birçok sanat müziği ve Orhan Gencebay eserlerinin söz yazarı Cemal Safi'nin şiirini Müze'nin girişinde paylaşmışlar:

BENİM ADIM AŞK

Var mı beni içinizde tanıyan?
Yaşanmadan çözülmeyen sır benim!
Kalmasa da şöhretimi duymayan,
Kimliğimi tarif etmek zor benim

Niceler sultandı, kraldı, şahtı;
Benimle değişti talihi bahtı;
Yerle bir eyledim tac ile tahtı;
Akıl almaz hünerlerim var benim.

Yeryüzünde ben ürettim veremi;
Lokman hekim bulamadı çaremi;
Aslı için kül eyledim Keremi;
İbrahimin atıldığı kor benim.

İlahimle Mevlanayı döndürdüm;
Yunusumla öfkeleri dindirdim,
Günahımla çok ocaklar söndürdüm,
Mevla'danım; hayır benim, şer benim,

Bülbül benim lisanımla ötüştü,
Bir gül için can evinden tutuştu,
Yüreğine toroslardan çığ düştü,
Yangınımı söndürmedi kar benim.

Kamil iken cahil ettim alimi,
Vahşi iken yahşi ettim zalimi
Yavuz iken zebun ettim Selim'i,
her oyunu bozan gizli zor benim.

Sebep bazı Leyla, bazı Şirin'di;
Hatırım için yüce dağlar delindi;
Bilek gücüm Ferhat ile bilindi;
Kuvvet benim, kudret benim, fer benim,

Benim için yaratıldı Muhammed
Benim için yağdırıldı o rahmet
Evliyanın sözündeki muhabbet
Enbiyanın yüzündeki nur benim

Kimsesizim hısmım da yok, hasmım da
Görünmezim cismim de yok, resmim de
Dil üzmezim, tek hece var ismimde
Barınağım gönül denen yer benim

Cemal SAFİ
emekliseyyah
Eğer isminiz yok ise Ferhat sizin için dağları delmeyecek... Ben aradım ismimi bulamadım(((:

Amasya'ya yolunuz düşerse merkezden 1 veya 2 numaralı minibüslerle 1TL'ya müzeye ulaşmanız mümkün. Yaklaşık 15 dakikalık yolu var. Müze Kart geçmemekte. Amasya Belediyesine ait bir müze. Giriş ücreti ise 5TL 12 yaş altı ücretsiz, öğrenci 2TL. Pazartesi günleri kapalı. 09.00-18.00 saatleri arası açık. 

Keyifli gezileriniz olsun,

Şule Solak




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder